2021-05-31 09:45Pressmeddelande

De stulna målningarnas återkomst

Bror Hjorths målningar "Margareta (naken)", "Margareta (klädd)" och "Dansande flickor" stals vid ett inbrott 2017. Efter teknisk undersökning och konservering kommer nu målningarna äntligen tillbaka till Bror Hjorths Hus i Uppsala.Bror Hjorths målningar "Margareta (naken)", "Margareta (klädd)" och "Dansande flickor" stals vid ett inbrott 2017. Efter teknisk undersökning och konservering kommer nu målningarna äntligen tillbaka till Bror Hjorths Hus i Uppsala.

Bror Hjorths målningar tillbaka i museet

Vid ett nattligt inbrott 2017 stals tre målningar från Bror Hjorths Hus i Uppsala.
Efter ett omfattande utrednings- och spaningsarbete hittade Polisen konstverken. I december 2020 fann man dem i en bil utanför Gävle. Nu planerar museet för deras återkomst.

Målningerna "Margareta (naken)" och "Margareta (klädd)" föreställer konstnärens andra hustru. "Dansande flickor" målade Bror Hjorth under sin tid i Paris på 1920-talet. Sedan de återfanns har de genomgått tekniska undersökningar vid NFC (Nationellt forensiskt centrum) i Linköping och de skador ett av verken fått har åtgärdats av en konstkonservator i Stockholm.

Nu är målningarna äntligen på väg hem till museet Bror Hjorths Hus igen. Och de är efterlängtade:

- Detta har vi drömt om och hoppats på sedan larmet gick den där natten i februari för drygt fyra år sedan, säger museichef Tomas Järliden. Vi är oerhört glada och tacksamma för Polisens engagemang och insats. Och för att försäkringsbolaget var villiga att sälja tillbaka dem till oss. Det ska bli otroligt roligt att få hänga upp dem i museet och visa dem för publiken igen.

Bror Hjorths Hus har varit tillfälligt stängt sedan slutet av november förra året, men öppnar nu sina dörrar igen. Från den 10 juni är museet åter möjligt att besöka. För den som vill se Bror Hjorths konst eller utställningen med Jan Stenmark originalbilder krävs förköpt entrébiljett. Biljetterna köps via Tickster och är tidsbegränsade till en timme.

- Vi kommer till en början att ta emot upp till sex personer i timmen. Det är viktigt att det känns tryggt för både besökare och personal,  säger Tomas Järliden.

Pressinbjudan:
Torsdag 3 juni, under eftermiddagen, kommer Bror Hjorths Hus att packa upp målningarna, avsyna dem såsom brukligt efter transport, och därefter hänga upp dem. Vi bjuder in press att delta vid detta tillfälle.
På plats finns museets chef Tomas Järliden, liksom Bror Hjorthstiftelsens ordförande Helena Ling och Bror Hjorthföreningens ordförande Magnus Bäckström.

Kontakta museichef Tomas Järliden 018-567034 eller tomas@brorhjorthshus.se för mer info, intresseanmälan och tidsbokning.

Fakta om målningarna:
Bror Hjorth, Dansande flickor, 1922. Olja på pappkartong, 61 x 49 cm.
Bror Hjorth, Margareta (klädd), 1952. Akvarell/gouache på papper, 29 x 22 cm.
Bror Hjorth, Margareta (naken), 1951. Akvarell/gouache på papper, 32 x 24 cm.

Margareta (född Adde) var Bror Hjorths hustru i andra äktenskapet. De två målningarna Margareta (naken) och Margareta (klädd) följde med henne in i hennes andra äktenskap och donerades senare av hennes make Reijo Heinonen till Bror Hjorthföreningen. Målningarna är, liksom övriga konst i föreningens ägo, deponerade i museet.

"Dansande flickor" målade Bror Hjorth i Paris, där han bodde och arbetade under större delen av 1920-talet. Den naivististiska stilen var ett medvetet val och figurernas klippsdocksartade platthet utgör en kontrast till de kraftfulla skulpturer med tydlig volym som konstnären utförde vid samma tid.
Verket ingår i Bror Hjorths Hus/Bror Hjorthstiftelsens samling och är ett utmärkt exempel på Bror Hjorths tidiga måleri.