2021-03-03 09:42Pressmeddelande

Folkmusikstipendiat imponerar med fullödig ton och dansant fiolspel

Bild på Nichelle JohanssonNichelle Johansson Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendiat 2021

Bror Hjorthföreningens Folkmusikstipendium 2021 har tilldelats fiol­spelaren Nichelle Johansson ”som imponerar med sin fullödiga ton och sitt dansanta fiolspel, fast förankrat i den låtspelstradition hon vårdar.”

För intervju: Nichelle Johansson kan nås på 073-588 24 75 eller nichelle.johansson@student.kmh.se

Nichelle Johansson är uppvuxen i Stora Mellösa i Närke och började spela fiol i femårsåldern, inspirerad av sin storasyster som också är fiolspel­man. Fiolstudierna fortsatte i kommunala Musikskolan i Örebro, och nu går Nichelle tredje året på kandidatutbildningen i folkmusik på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

Bror Hjorthstipendiet delas ut vartannat år till minne av konstnären Bror Hjorth, som var mycket intresserad av, och en stor tillskyndare av, svensk folkmusik. Juryn har bestått av riksspelmännen Ditte Andersson och Sonia Sahlström samt f.d. länsmusikchefen Göran Kåver.

Priset – 25 000 kronor – skulle normalt ha delats ut i samband med Bror Hjorthföreningens årsmöte i Uppsala den 31 mars, men p.g.a. rådande omständigheter kommer utdelningen att ske på annat sätt.

Om pandemi och annat tillåter, kommer Nichelle Johansson att ge en solokonsert på Bror Hjorths Hus i Uppsala i höst.

Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendium delas ut för att erinra om Bror Hjorths stora intresse och insatser för svensk folkmusik. Stipendiet har delats ut sedan 2006 och delas sedan 2011 ut vartannat år.

Med stipendiet vill Bror Hjorthföreningen uppmuntra unga spelmän/folkmusiker och visa den svenska folkmusikens betydelse som musikaliskt uttryck för solospel på instrument och för sång.

Bland tidigare stipendiater finns Josefina Paulson, Lena Jonson, Magnus Holmström och Sandra Arvman.
Läs mer om stipendiet

För ytterligare information:
Göran Kåver, 070-533 06 04, goran@kaver.se - Juryordförande
Mattias Enström, 018-567032, mattias@brorhjorthshus.se - Programansvarig Bror Hjorths Hus

Vårens konserter i Bror Hjorths Hus

Livestreamas

Johannes Geworkian Hellman - fredag 19 mars kl 19
Woodlands/Bäckafall  - fredag 23 april kl 19
Olov Johansson - fredag 7 maj kl 19

För mer info: se museets hemsida
eller kontakta programansvarig Mattias Enström 018-567032.