2022-10-14 06:50Pressmeddelande

Naturen - nytt pedagogiskt projekt för barn blandar konst & vetenskap

Illustration av Emma AdBåge till boken Naturen, 2020.
Människor under ett träd med röda höstlövDet pedagogiska projektet Naturen är ett samarbete mellan Bror Hjorths Hus och Upplandsstiftelsen och riktar sig till barn och unga i skolan. Naturen handlar om klimatkrisen och människans förhållande till naturen och blandar konst och naturv...

Klimatet och människans förhållande till naturen i nytt pedagogiskt projekt för barn
Välkommen att följa med en grupp!

NATUREN

Ett samarbetsprojekt mellan Bror Hjorths Hus och Upplandsstiftelsen

Hur kan man arbeta med barn kring den brännande klimatfrågan och människans förhållande till naturen i ett projekt som blandar naturvetenskap och konst? Den frågan har Agneta Forslund, konstpedagog på Bror Hjorths Hus, och Johan Lindell, naturskolepedagog på Upplandsstiftelsen, funderat på och efter ett test med en skola under våren har detta nu resulterat i det spännande projektet Naturen.

I våras blev Emma Adbåges fantastiska bok Naturen starten för samtal och skapande av bilder tillsammans med Gluntens Montessoriskola. Ett besök i Bror Hjorths Hus följdes upp av ett besök i den riktiga naturen. Tillsammans med Johan Lindell fick gruppen upptäcka och undersöka delar i naturen och på ett spännande och lekfullt sätt lära sig mer om kretsloppet. Erfarenheterna från skogen knöts sedan samman i ett avslutande bildarbete i skolan som handlade om samspelet mellan växters rötter, svampars hyfer (rötter) och smådjur som gör om dött material till livgivande näring.

Den svåra klimatfrågan angreps genom att bidra till en ökad fascination och intresse för naturen. Genom samtal och skapande ökade vi förståelsen för människans del i naturen, där allt hänger ihop, och hur vi påverkar klimatet.

Projektet har nu startat på allvar och flera skolor har bokat in sig under hösten. Bror Hjorths Hus och Upplandsstiftelsen är glada och stolta över att kunna erbjuda Uppsalas skolor detta projekt som handlar om en så viktig och avgörande fråga i vår tid.

Välkomna att följa med på ett eller flera besök!

PRESSINBJUDAN:
Du är välkommen att ta del av projektet genom att följa med en grupp.

Kontakta projektledarna:
Agneta Forslund, Bror Hjorths Hus
018-567030 eller agneta@brorhjorthshus.se

Johan Lindell, Upplandsstiftelsen
076-768 77 55 eller johan.lindell@upplandsstiftelsen.se

PRESSBILDER:
Pressmaterial hittar du på press.brorhjorthshus.se
Frågor eller önskemål? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se