2021-08-27 10:30Pressmeddelande

Tuija Lindström
Strykjärnsprofessorn
4 september - 17 oktober 2021
Bror Hjorths Hus, UppsalaTuija Lindström Strykjärnsprofessorn 4 september - 17 oktober 2021 Bror Hjorths Hus, Uppsala

Tuija Lindströms fotografier visas i höstens första utställning på Bror Hjorths Hus.

Pressvisning: Torsdag 2 september kl 9-15 (se vidare nedan).

Från genombrottet på 1980-talet fram till sin död var Tuija Lindström (1950-2017) en centralgestalt inom det svenska fotografiet – först som stilbildande konstnär, sedan som professor på Fotohögskolan i Göteborg och som mentor för en hel generation unga fotografer. Hennes inflytande på svensk fotokonst har varit avgörande.

I utställningen Tuija Lindström - Strykjärnsprofessorn på Bror Hjorths Hus i Uppsala visas verk från hela Lindströms konstnärskap. Här finns hennes välkända intima porträtt från 1980-talet, de genomkomponerade bilderna av landskap, platser och växter från samma tid, liksom sviten Kvinnorna vid Tjursjön, Tuija Lindströms kanske mest kända verk. Utställningen innehåller även bilder från hennes sena produktion, där fotografi inte främst handlar om att fånga ögonblick utan om att, på ett mer konceptuellt sätt än tidigare, konstruera bilder.

Utställningen är producerad i samarbete med Föreningen Tuija Lindström. Föreningen förvaltar och bevarar Tuija Lindströms fotografiska arv, både det fysiska arkivet och hennes konstnärskap, samt fortsätter hålla hennes gärning aktuell för kommande generationer unga fotografer.

Torsdag 2 sep kl 9-15 finns Mia Bengtsson-Plynning, representant för Föreningen Tuija Lindström, på plats, för att svara på frågor och visa utställningen för press.

Utställningen öppnar för publik lördag 4 september kl 12

PRESSVISNING:
Torsdag 2 september kl 9-15 är du välkommen att besöka utställningen och träffa Tomas Järliden, museichef, och Mia Bengtsson-Plynning, representant från Föreningen Tuija Lindström.
För andra tider eller digitalt besök:
Tomas Järliden, museichef, på 018-56 70 34 eller tomas@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:
Museets pressrum på Notified. https://newsroom.notified.com/bror-hjorths-hus eller kontakta mattias@brorhjorthshus.se

ÖPPETTIDER:
4 sep - 17 okt: tors-sön kl 12-16
För besök krävs för närvarande en förbokad biljett. Den köps hos Tickster.
Max 15 besökare/timme.