2023-11-24 08:30Pressmeddelande

Vänförening skänker skulptur till Bror Hjorths Hus

Bror Hjorth, Flicka med fiol (Rolande), 1928. Brons. Bror Hjorth, Flicka med fiol (Rolande), 1928. Brons. Inköpt av Bror Hjorthföreningen och skänkt till Bror Hjorths Hus.

Bror Hjorthföreningen skänker skulptur till museet

Bror Hjorths Hus vänförening har köpt Bror Hjorths skulptur Flicka med fiol (Rolande) från 1928 på auktion och skänker den nu till museet. Skulpturen i patinerad brons är 41 cm hög. Rolande var en av Bror Hjorths modeller i slutet av 1920-talet.

-- Det är fantastiskt roligt att kunna bidra till museets samling, säger Bror Hjorthföreningens vice ordförande Ylva Hillström. Det är inte så ofta vi har möjlighet att göra ett sådant här inköp, men nu fanns det både tillfälle och ekonomiskt utrymme. Efter att ha frågat museet om de var intresserade av skulpturen lade vi ett bud.

Inköpet presenterades för föreningens medlemmar under ett medlemsmöte under torsdagskvällen och överlämnades samtidigt i Bror Hjorths Hus vård.

Museets chef Tomas Järliden är mycket glad över tillskottet:

-- Att få komplettera samlingen med en bronsskulptur från 1920-talet, gjuten i Paris där Bror Hjorth bodde och arbetade under denna tid, känns väldigt roligt. Den gips vi har av samma skulptur är inte i skick att kunna visas just nu, så detta är verkligen ett fint tillskott till museets samling. Vi är oerhört tacksamma för denna generösa gåva, säger han.

Skulpturen köptes av Bror Hjorthföreningen på Uppsala Auktionskammares Internationella Kvalitetsauktion 8-10 november. Den är nu placerad i museet och kan ses av besökare från och med fredag 24 november.