2023-11-03 07:30Pressmeddelande

Vemod och eufori från Rubinsztein/Karlssons strängar

Anna Karlsson & Anna RubinszteinAnna Rubinsztein & Anna Karlsson - fre 10 nov kl 19 - Bror Hjorths Hus, Uppsala

RUBINSZTEIN/KARLSSON

Konsert fredag 10 november kl 19.00
Bror Hjorths Hus, Uppsala

Anna Rubinsztein & Anna Karlsson

Med sin naturliga råhet och varma känslighet djupdyker duon Rubinsztein/Karlsson i den traditionella musiken från Värmland och gränstrakterna till Norge. Deras låtar pendlar mellan vemod och eufori. Fredag 10 november kl 19 spelar de på Bror Hjorths Hus i Uppsala.

Med en kärlek till traditionsmusiken har Anna Rubinsztein och Anna Karlsson byggt upp en repertoar av låtar de fått efter spelmän och av förebilder, genom arkivinspelningar och notböcker. Efter många års samspel har de utvecklat ett tätt, sömlöst och kommunikativt spel där låtarna har tagit Rubinsztein/Karlssons form. De tar vid där den äldre generationens spelmän lämnat låtarna. Melodierna och det gemensamma svänget är musikens fundament och duon tar med sig lyssnaren till både det mörka opolerade och det ohämmat glada.

Medverkande
Anna Rubinsztein – viola d’amore
Anna Karlsson – viola d’amore och moraharpa

Anna Rubinsztein och Anna Karlsson möttes sent en natt på Ransäterstämman 2012 och har sedan dess följts åt på Stockholms gator, svettiga dansspelningar och på Västanå teaters sommaruppsättningar. I januari 2023 släpptes deras debutalbum Värmland på Kakafon Records.

Intervju
Anna Rubinsztein: anna.rubinsztein@gmail.com / 070-6852482

Lyssna
Rubinsztein/Karlsson på Spotify

Biljetter
köps via Tickster.com eller i museets reception under öppettid.
Sittplats: 160 kr.
Bror Hjorthföreningens medlemmar: 100 kr (med rabattkod för medlemmar).

Konserten arrangeras av Bror Hjorths Hus i samarbete med studieförbundet Bilda! och med stöd från Bror Hjorthföreningen.