Vera Nilsson
3 oktober – 29 november 2015
Bror Hjorths Hus, Uppsala
Vera Nilsson (1888-1979) vägrade att vara insmickrande. I sitt måleri värjde hon sig mot vaneseendet och fann sin egen väg med kubismen och expressionismen som klangbotten. Oavsett motiv präglas hennes målningar av intensitet och närvaro. Detta sammantaget gör Vera Nilsson till en av 1900-talets stora svenska målare.
Vera Nilssonär sedan länge ett etablerat och självklart namn i den svenska konsthistorien. Hennes måleri vann redan från början gehör hos kritiker och kollegor. Hon bröt mot gängse uppfattning om hur konst av kvinnor skulle se ut. Trots att hon inte ställde ut separat mer än en handfull gånger under sin livstid kan hon nog betraktas som folkkär.
Mötet med kubismen och Vincent van Goghs måleri under det tidiga 1910-talet kom att få betydelse för Vera Nilssons måleri och sätt att se på världen. I ömsom dova, ömsom färgsprakande bilder skildrar hon sin omgivning – landskap, människor och politiska skeenden – alltid med ett engagemang och tilltal som är unikt för henne.
Hennes målningar, inte minst de som föreställer barn, är osentimentala och utan försköningar. De är gjorda med ett absolut gehör för barnets egenart. Barnen tillåts i Vera Nilssons målningar vara personer i sin egen rätt, , med små knubbiga händer och fundersamma blickar.
Världsmedborgaren Vera Nilsson använde även sin konstnärliga röst för att protestera mot krig och vapen. Hon solidariserade sig med de fattiga och utsatta, som i målningen av dansande småflickor, Gata i Málaga från 1920-21. Hon berördes också starkt av de antikoloniala krigen i Afrika. Efter andra världskriget kom hon i kontakt med och inspirerades av négritude-rörelsen, som strävade efter att upphöja de svartas egen kultur.
Vera Nilson gick konsekvent sin egen väg, trogen sina ideal och värderingar. Denna hållning är grunden till den närvaro och laddning som finns i hennes konstnärskap. Hon uppslukades inte av tidsandan, utan behöll hela tiden sin egenart.
Kanske är Vera Nilsson extra förtjänt av att uppmärksammas i just Bror Hjorths hus. På Bror Hjorths skylt till det nystartade galleriet Färg och Form, där Vera Nilsson var en av medlemmarna, är nämligen hennes namn felstavat. Det är hög tid att gottgöra det misstaget.
Utställningen i Bror Hjorths Hus omfattar ett tjugotal målningar från stora delar av Vera Nilssons karriär. Verken är ett urval av de målningar som tidigare visat på Liljevalchs i Stockholm, i Halmstad och i Norrköping.
Få konstnärshem som blivit museer är så orörda och autentiska som Bror Hjorths Hus. Besökaren kan grundligt lära känna Bror Hjorths konst genom de 250 verk som visas i ateljén och bostaden. Skulptörens verktyg och målarens penslar på arbetsbänken ger besökaren en känsla av att konstnären bara gått ut på promenad med hunden.
Museet ger med sina målningar, skulpturer, reliefer och teckningar en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.
Se även vår hemsida genom att klicka här.
Få konstnärshem som blivit museer är så orörda och autentiska som Bror Hjorths Hus. Besökaren kan grundligt lära känna Bror Hjorths konst genom de 250 verk som visas i ateljén och bostaden. Skulptörens verktyg och målarens penslar på arbetsbänken ger besökaren en känsla av att konstnären bara gått ut på promenad med hunden. Museet ger med sina målningar, skulpturer, reliefer och teckningar en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.