2021-10-14 05:45Pressmeddelande

Nichelle Johansson - årets folkmusikstipendiat

Nichelle Johansson, Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendiat 2021.
Livestreamad konsert fredag 15 oktober kl 19.00 på Facebook och YouTube.Nichelle Johansson, Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendiat 2021. Livestreamad konsert fredag 15 oktober kl 19.00 på Facebook och YouTube.

Nichelle Johansson
Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendiat 2021

Konsert - fredag 15 oktober kl 19.00

Livestreamas på YouTube och Facebook

Kontakta Nichelle Johansson för en intervju: 073 - 588 24 75

Med spellusta, sväng och lite lagom med hemlängtan bjuder fiolspelmannen Nichelle Johansson på några riktiga favoritlåtar. Det blir godbitar hemifrån Närke, från Uppland och någon liten avstickare till Västergötland – men mest av allt blir det låtar man blir så där riktigt glad av!

Nichelle Johansson (född 1996) gick ut kandidatprogrammet i svensk folkmusik från Kungliga Musikhögskolan i våras. Dessförinnan har hon tagit vägarna via Eric Sahlström-institutet i Tobo, och musikvetenskapsstudier i Göteborg, där hon nu är tillbaka igen. Sedan 2019 kan hon titulera sig riksspelman på Närkelåtar.

Nichelle Johansson tilldelades Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendium 2021. Juryn bestod av riksspelmännen Ditte Andersson och Sonia Sahlström samt f.d. länsmusikchefen Göran Kåver. I sin motivering skrev juryn att Nichelle Johansson ”imponerar med sin fullödiga ton och sitt dansanta fiolspel, fast förankrat i den låtspelstradition hon vårdar.”

Kontakta Nichelle Johansson för en intervju: 073 - 588 24 75

Bror Hjorthföreningens folkmusikstipendium

delas ut för att erinra om Bror Hjorths stora intresse och insatser för svensk folkmusik. Stipendiet delas sedan 2011 ut vartannat år.

Med stipendiet vill Bror Hjorthföreningen uppmuntra unga spelmän/folkmusiker och visa den svenska folkmusikens betydelse som musikaliskt uttryck för solospel på instrument och för sång.

Inför varje beslutstillfälle inbjuds de musikhögskolor som har musikerutbildning med inriktning på svensk folkmusik att föreslå högst tre kandidater. Stipendiet utses av en jury vald av Bror Hjorthföreningen.

Tidigare stipendiater:

• 2021 – Nichelle Johansson (smakprov på hennes spel finns här på YouTube)
  • 2019 – Sandra Arvman
  • 2017 – (Ingen stipendiat utsågs)
  • 2015 – Sara Karlsson, fiol
  • 2013 – Elin Jonsson, fiol
  • 2011 – Josefina Paulson, nyckelharpa
  • 2010 – Lena Jonsson
  • 2009 – David Eriksson
  • 2008 – Magnus Holmström
  • 2007 – Joel Bremer
  • 2006 – Hanna Wiskari

Konserten är en del av Bror Hjorthföreningens medlemskväll och enbart medlemmar kommer att kunna se och höra stipendiaten på plats i Bror Hjorths ateljé.

De som inte är medlemmar eller som inte kan eller vill komma till museet kan se och hör konserten gratis på YouTube och Facebook.

Konserten arrangeras av Bror Hjorths Hus i samarbete med studieförbundet Bilda! och med stöd från Bror Hjorthföreningen.